Horváth Mihály Középiskolai Tanulmányi Verseny 2024/2025
I. témakör. Nádorok a középkori és kora újkori Magyarországon. Kiemelkedő személyiségek, a magyar állam működése a Habsburgok központosítási törekvései és a török hódítás korában
- Minek köszönhette Nádasdy Tamás karrierjét, szédületes felemelkedését egészen a nádori tisztségig?
- Hogyan lehetett a három részre szakadó országban, pártharcok között megőrizni a nemzet egységét?
- Mi volt a nádori tisztség szerepe a középkori és a kora újkori Magyar Királyságban? Kik voltak a legfontosabb nádorok a korszakban?
- Vajon valóban Mátyás korában keletkeztek az ún. „nádori cikkelyek”?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
- Milyen szerepet játszott Nádasdy felemelkedésében házassága Kanizsai Orsolyával?
- Miért és hogyan váltott pártot élete során többször is Nádasdy Tamás, és hogyan sikerült az árulóknak járó büntetést többször is elkerülnie?
- Hogyan és miért került sor Kanizsai Orsolya fiúsítására?
- Milyen szerepet játszott a barátság, a család és a szerelem Nádasdy Tamás életében?
- Milyen lehetőségek kínálkoztak az ország erkölcsi romlásának megállítására?
- Milyen tisztviselők játszottak szerepet a magyar állam működésében?
- Milyen megkülönböztetett szerepe és jelentősége volt a nádornak?
- Milyen tulajdonságok emeltek valakit államférfivá ebben a korban?
- Hogyan bizonyítja feltevéseit egy történész? Milyen módszerekkel dolgozik?
Szakirodalom
- Történelem 9. A. (OH) 144–164. https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-TOR09TA__teljes.pdf
- Történelem 9. B (OH) 164–183. https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-TOR09TB__teljes.pdf
- Törénelem 10 A (OH) 37–46. https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-TOR10TA__teljes.pdf
- Történelem 10 B (OH) 40–53. https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-TOR10TB__teljes.pdf
- C. Tóth Norbert: A Magyar Királyság nádora. A nádori és helytartói intézmény története (1342–1562). Bp., 2020. (Századok könyvek 5.) 32–38., 83–94, 255–270., 297–332.
- Bertényi Iván: A magyar királyi udvar tisztségviselői a középkorban. In: Rubicon, 7. évf. (1996) 1–2. sz. 7–10. Online: https://rubicon.hu/cikkek/a-magyar-kiralyi-udvar-tisztsegviseloi-a-kozepkorban
- Biró Zsófia: A király bírói hatalma, a bírói hatalom gyakorlása a középkori Magyarországon. In: JURA, 25. évf. (2019) 2. sz. 33-42. Online: https://szakcikkadatbazis.hu/doc/5985340
- H. Németh István: Nádasdy Tamás nádor levelei. Online: https://mnl.gov.hu/mnl/ol/hirek/nadasdy_tamas_nador_levelei
- Bessenyei József: Nádasdy Tamás a politikus és államférfi. In: Nádasdy Tamás. Tudományos emlékülés. Sárvár, 1998. 9–25.
II. témakör. Iskolák, diákok, tanárok az első világháborúban
- Hogyan hatott a világháború a hátországra?
- Hogyan befolyásolta a háború az iskolák működését, milyen új feladatot kaptak az iskolák?
- Miként változtatta meg a diákok és tanárok életét az elhúzódó háború?
- Hogyan reagáltak a korabeli társadalmak a háborús helyzetre?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
- Miért lett több az iskolai szünet?
- Milyen pluszmunkára fogták a tanárokat és a diákokat, hogyan élték meg ezeket?
- Hogyan alakult át az iskolai tananyag?
- Mennyire ismerhették meg a diákok a jelenkort a történelemórákon?
- Miért romlott az oktatás általános színvonala?
- Mi volt az a hadiérettségi?
- Besorozhattak-e középiskolai tanulókat?
- Valóban nőtt a fiatalkorú bűnözés?
- Mivel játszottak a korabeli gyerekek?
- Hogyan tudták a diákok támogatni államuk katonai szerepvállalását?
Szakirodalom
*
Tudnivalók
A fordulók várható időpontjai:
- Nevezés tervezett időpontja: november első fele
- Iskolai forduló: 2024. november 27., szerda, 15–16.30 (online, a tanuló iskolájában – saját kézírásos jegyzet használható)
- Második forduló (esszé) január közepe (a Fazekasban – saját kézírásos jegyzet használható)
- Döntő: március második fele (a Fazekasban – segédeszköz nem használható)
A szakirodalomhoz való hozzájutásról
A kijelölt szakirodalom digitálisan is elérhető a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium iskolai könyvtárában (1082 Budapest, Horváth Mihály tér 8.). Aki akadályokba ütközik a nyomtatott szakirodalom megszerzésével kapcsolatban, kérjük, vegye fel a kapcsolatot iskolánk könyvtárosaival (konyvtar@felhasznalo.fazekas.hu), vagy Szabó Márta tanárnővel (szabomarta@fazekas.hu). Segítünk, hogy a nyomtatott szakirodalmat eljuttassuk a versenyre jelentkezett, segítséget kérő tanulókhoz. Kérjük, hogy a versenyzők előzetesen tájékozódjanak az iskolai vagy helyi könyvtárakban a szakirodalom elérhetősége iránt, és szükség esetén forduljanak hozzánk segítségért.
A fordulók menetének és feladatainak ismertetése
Az első fordulóban a választott témakörhöz kapcsolódó, teszt jellegű online feladatlapot töltenek ki a versenyzők, melyre 60 perc áll a rendelkezésükre, és 50 pontot szerezhetnek.
A második fordulóban (120 percben) esszéfeladatot oldanak meg a tanulók, amelyre 50 pont kapható. Az esszét egy forrásszemelvényeket és a kifejtés fő szempontjait tartalmazó feladatlapon kell a versenyzőknek megírniuk, amelynek terjedelme maximum négy A/4 oldal lehet. A megadott terjedelmet meghaladó részt a javítást végző zsűritagok nem értékelik.
A döntőbe jutott tanulóknak képesnek kell lenniük arra, hogy belehelyezkedjenek egy-egy adott történelmi szituációba, illetve történelmi személyiség szerepébe, és egy, a verseny tematikájához illeszkedő problémát kell megoldaniuk.
A versenyzők itt egy forrásokat tartalmazó tétellapot húznak, és a tétellapon leírt szituációba helyezkedve kell feleletüket előadniuk. A felkészülési idő után maximum 15 perc áll a versenyzők rendelkezésére a feleletre. Ebből legfeljebb 10 percben fejthetik ki válaszukat, majd ezt követően a szakmai zsűri kérdéseire válaszolnak. A döntőben a diákok 50 pontot szerezhetnek.
Az egyes fordulók feladatait a versenyzők különböző típusú források és forrásszemelvények felhasználásával oldják meg. A feladatok megoldásához a megadott szakirodalom és a témákra vonatkozó középiskolai tananyag értő alkalmazása szükséges, ezért a mellékelt források egyaránt származhatnak a kijelölt szakirodalomból és egyéb, a témához kapcsolódó forrásból, publikációból. Az első és a második fordulóban a feladatok megoldásához kézzel írt jegyzet használható.
A verseny egyes fordulóinak feladatsorait csak a versenykiírás szerinti időpontban és helyszínen lehet megoldani. Ezektől eltérni nem lehet.
Bp., 2024. november 8. (utolsó frissítés)
Történelem-filozófia munkaközösség
Horváth Mihály Középiskolai Tanulmányi Verseny 2023/2024
I. témakör: Az athéni demokrácia intézményei és működése Periklész korában
- Hogyan működtek az athéni politikai intézmények: a népgyűlés, az esküdtbíróságok, a bulé és a többi?
- Ki volt Periklész? Minek köszönhette páratlan népszerűségét?
- Miben hasonlít és miben különbözik valójában az athéni és a mai demokrácia?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
- Miért pont a bűvös hatezres szám határozta meg az intézmények létszámát?
- Hogyan zajlottak a sorsolások? Hogyan működött a klérotérion, a híres sorsológép?
- Hogyan zajlott a cserépszavazás?
- Hogyan érvényesítette akaratát Periklész a demokratikus keretek között?
- Mi okozta Periklész bukását?
- Miért kritizálták ellenfelei?
- Miért ültetett Spárta harminc zsarnokot Athén nyakába, és a harminc zsarnok bukása után miért segített visszaállítani Athénban a demokráciát?
- Áruló volt-e Alkibiadész?
- Miért veszített Athén a harmincéves háborúban?
II. témakör: A történelmi és természeti katasztrófák demográfiai hatásai a kora újkorban és az újkorban (16. század – 19. század közepe), elsősorban magyarországi példákon keresztül
- Hogyan hatottak az éghajlati változások, járványok, háborúk a népességszámra, halandóságra, népsűrűségre, az etnikai arányok megváltozására?
- Mi az ember szerepe a természeti és környezeti változásokban?
- Hogyan reagáltak a korabeli társadalmak és az állam ezekre a kihívásokra?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
- Honnan tudjuk a népszámlálások előtti korokból, hányan éltek egy-egy területen?
- Hogyan hatott a húsfogyasztás a népességszám alakulására?
- Milyen következményei voltak a „kis jégkorszaknak”?
- Mi magyarázza, hogy egy-egy hadjárat, háború áldozatainak csak kisebb részét jelentették a harcban elesettek?
- Mi az a morbus Hungaricus (magyar kórság)?
- Miért nem növelte látványosan Magyarország népességét a 16–17. században a török elől bemenekülők tömege?
- Honnan tudhatjuk, hogy miben haltak meg az emberek a kora újkorban?
- Vajon a járványok miért a férfiakat sújtották jobban bizonyos helyeken?
- Miért jelentett a vesztegzár demográfiai szempontból ambivalens (jót és rosszat is hozó) megoldást járványhelyzetben?
- Miért nem küszöbölte ki sokáig az európai éhínségeket a kora újkorban már ismert burgonya és kukorica?
- Miért tűntek el évszázadokig pusztító járványok?
- Hogyan befolyásolta az adott korban élő emberek magasságát a demográfiai kilátásaik?
*
Előzetes tudnivalók
A fordulók várható időpontjai:
- Nevezés tervezett időpontja: november közepe
- Iskolai forduló: november vége (online, a tanuló iskolájában – saját kézírásos jegyzet használható)
- Második forduló (esszé) január közepe (a Fazekasban – saját kézírásos jegyzet használható)
- Döntő: március második fele (a Fazekasban – segédeszköz nem használható)
Szakirodalmi előzetes
- Németh György–Hegyi W. György: Görög-római történelem. Bp., Osiris, 2011. 168–217. oldal [1. téma]
- Lőrinc László: Életmódtörténet. Anyagi kultúra 1500-tól napjainkig. Bp., Akadémiai, 2016. 13–29., 73–87. és 147–154. oldal [2. téma]
Bp., 2023. szeptember 14.
Történelem-filozófia munkaközösség