Horváth Mihály Középiskolai Tanulmányi Verseny 2023/2024
I. témakör: Az athéni demokrácia intézményei és működése Periklész korában
- Hogyan működtek az athéni politikai intézmények: a népgyűlés, az esküdtbíróságok, a bulé és a többi?
- Ki volt Periklész? Minek köszönhette páratlan népszerűségét?
- Miben hasonlít és miben különbözik valójában az athéni és a mai demokrácia?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
- Miért pont a bűvös hatezres szám határozta meg az intézmények létszámát?
- Hogyan zajlottak a sorsolások? Hogyan működött a klérotérion, a híres sorsológép?
- Hogyan zajlott a cserépszavazás?
- Hogyan érvényesítette akaratát Periklész a demokratikus keretek között?
- Mi okozta Periklész bukását?
- Miért kritizálták ellenfelei?
- Miért ültetett Spárta harminc zsarnokot Athén nyakába, és a harminc zsarnok bukása után miért segített visszaállítani Athénban a demokráciát?
- Áruló volt-e Alkibiadész?
- Miért veszített Athén a harmincéves háborúban?
II. témakör: A történelmi és természeti katasztrófák demográfiai hatásai a kora újkorban és az újkorban (16. század – 19. század közepe), elsősorban magyarországi példákon keresztül
- Hogyan hatottak az éghajlati változások, járványok, háborúk a népességszámra, halandóságra, népsűrűségre, az etnikai arányok megváltozására?
- Mi az ember szerepe a természeti és környezeti változásokban?
- Hogyan reagáltak a korabeli társadalmak és az állam ezekre a kihívásokra?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
- Honnan tudjuk a népszámlálások előtti korokból, hányan éltek egy-egy területen?
- Hogyan hatott a húsfogyasztás a népességszám alakulására?
- Milyen következményei voltak a „kis jégkorszaknak”?
- Mi magyarázza, hogy egy-egy hadjárat, háború áldozatainak csak kisebb részét jelentették a harcban elesettek?
- Mi az a morbus Hungaricus (magyar kórság)?
- Miért nem növelte látványosan Magyarország népességét a 16–17. században a török elől bemenekülők tömege?
- Honnan tudhatjuk, hogy miben haltak meg az emberek a kora újkorban?
- Vajon a járványok miért a férfiakat sújtották jobban bizonyos helyeken?
- Miért jelentett a vesztegzár demográfiai szempontból ambivalens (jót és rosszat is hozó) megoldást járványhelyzetben?
- Miért nem küszöbölte ki sokáig az európai éhínségeket a kora újkorban már ismert burgonya és kukorica?
- Miért tűntek el évszázadokig pusztító járványok?
- Hogyan befolyásolta az adott korban élő emberek magasságát a demográfiai kilátásaik?
*
Előzetes tudnivalók
A fordulók várható időpontjai:
- Nevezés tervezett időpontja: november közepe
- Iskolai forduló: november vége (online, a tanuló iskolájában – saját kézírásos jegyzet használható)
- Második forduló (esszé) január közepe (a Fazekasban – saját kézírásos jegyzet használható)
- Döntő: március második fele (a Fazekasban – segédeszköz nem használható)
Szakirodalom
A teljes szakirodalom-listát a versenykiírás fogja tartalmazni. Addig is a készüléshez – a gimnáziumi tankönyvek témának megfelelő fejezetein kívül – amolyan előzetesként javasolt alapvető szakirodalom:
- Németh György–Hegyi W. György: Görög-római történelem. Bp., Osiris, 2011. 168–217. oldal [1. téma]
- Lőrinc László: Életmódtörténet. Anyagi kultúra 1500-tól napjainkig. Bp., Akadémiai, 2016. 13–29., 73–87. és 147–154. oldal [2. téma]
Bp., 2023. szeptember 14.
Történelem-filozófia munkaközösség