Skip to content

Középiskolásoknak

Horváth Mihály Középiskolai Tanulmányi Verseny 2023/2024

I. témakör: Az athéni demokrácia intézményei és működése Periklész korában

  • Hogyan működtek az athéni politikai intézmények: a népgyűlés, az esküdtbíróságok, a bulé és a többi?
  • Ki volt Periklész? Minek köszönhette páratlan népszerűségét?
  • Miben hasonlít és miben különbözik valójában az athéni és a mai demokrácia?

A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:

  • Miért pont a bűvös hatezres szám határozta meg az intézmények létszámát?
  • Hogyan zajlottak a sorsolások? Hogyan működött a klérotérion, a híres sorsológép?
  • Hogyan zajlott a cserépszavazás?
  • Hogyan érvényesítette akaratát Periklész a demokratikus keretek között?
  • Mi okozta Periklész bukását?
  • Miért kritizálták ellenfelei?
  • Miért ültetett Spárta harminc zsarnokot Athén nyakába, és a harminc zsarnok bukása után miért segített visszaállítani Athénban a demokráciát?
  • Áruló volt-e Alkibiadész?
  • Miért veszített Athén a harmincéves háborúban?

II. témakör: A történelmi és természeti katasztrófák demográfiai hatásai a kora újkorban és az újkorban (16. század – 19. század közepe), elsősorban magyarországi példákon keresztül

  • Hogyan hatottak az éghajlati változások, járványok, háborúk a népességszámra, halandóságra, népsűrűségre, az etnikai arányok megváltozására?
  • Mi az ember szerepe a természeti és környezeti változásokban?
  • Hogyan reagáltak a korabeli társadalmak és az állam ezekre a kihívásokra?

A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:

  • Honnan tudjuk a népszámlálások előtti korokból, hányan éltek egy-egy területen?
  • Hogyan hatott a húsfogyasztás a népességszám alakulására?
  • Milyen következményei voltak a „kis jégkorszaknak”?
  • Mi magyarázza, hogy egy-egy hadjárat, háború áldozatainak csak kisebb részét jelentették a harcban elesettek?
  • Mi az a morbus Hungaricus (magyar kórság)?
  • Miért nem növelte látványosan Magyarország népességét a 16–17. században a török elől bemenekülők tömege?
  • Honnan tudhatjuk, hogy miben haltak meg az emberek a kora újkorban?
  • Vajon a járványok miért a férfiakat sújtották jobban bizonyos helyeken?
  • Miért jelentett a vesztegzár demográfiai szempontból ambivalens (jót és rosszat is hozó) megoldást járványhelyzetben?
  • Miért nem küszöbölte ki sokáig az európai éhínségeket a kora újkorban már ismert burgonya és kukorica?
  • Miért tűntek el évszázadokig pusztító járványok?
  • Hogyan befolyásolta az adott korban élő emberek magasságát a demográfiai kilátásaik?

*

Előzetes tudnivalók

A fordulók várható időpontjai:

  • Nevezés tervezett időpontja: november közepe
  • Iskolai forduló: november vége (online, a tanuló iskolájában – saját kézírásos jegyzet használható)
  • Második forduló (esszé) január közepe (a Fazekasban – saját kézírásos jegyzet használható)
  • Döntő: március második fele (a Fazekasban – segédeszköz nem használható)

Szakirodalom

A teljes szakirodalom-listát a versenykiírás fogja tartalmazni. Addig is a készüléshez – a gimnáziumi tankönyvek témának megfelelő fejezetein kívül – amolyan előzetesként javasolt alapvető szakirodalom:

  • Németh György–Hegyi W. György: Görög-római történelem. Bp., Osiris, 2011. 168–217. oldal [1. téma]
  • Lőrinc László: Életmódtörténet. Anyagi kultúra 1500-tól napjainkig. Bp., Akadémiai, 2016. 13–29., 73–87. és 147–154. oldal [2. téma]

 
Bp., 2023. szeptember 14.

Történelem-filozófia munkaközösség